Nørregade 41, 1165 København K +45 23 28 73 23 kontakt@ibenbruunnielsen.dk man-fre: 11-18, lør-søn: efter aftale

Stress

Stress betegnes som en belastningstilstand, belastningerne kan komme fra en selv eller fra omgivelserne eller begge.

Når stress forekommer i længere perioder, med f.eks. mange opgaver i hjemmet, på arbejdet, studiet, eller at du har du været uden for arbejdsmarkedet et stykke tid uden udsigt til et nyt job og er generelt stresset over din situation, bliver der frigivet et hormon kaldt kortison, der er et decideret stresshormon.

Symptomerne der tyder på stress kan være; træthed, angst, svigtende koncentration, ubeslutsomhed, hovedpine, indre uro, rysten m.m. Man vil kunne opleve adfærdsændringer som søvnløshed og eller, misbrug af substanser. De fleste mennesker vil på et eller andet tidspunkt i deres liv opleve stress. En femtedel af befolkningen har næsten dagligt symptomer på stress.

 

Stress og Hypnoterapi

Første behandling vil omhandle, kort samtale, induktion med fokus på vejrtrækning, kropslig trinvis afslapning, at give slip, mærke dig selv og sin krop. Suggestioner om at tage vare på dig selv, bedre selvværdsfølelse, holde pauser, huske at trække vejret og være god ved sig selv, sige fra eller sige nej til urealistisk krav fra chefen etc.

Alt efter dine behov og ønsker kan vi arbejde videre med, at forstå årsagen til hvorfor du er stresset, hvad stresser dig, hvilke følelser ligger der under stressen, hvad skal du gøre for at give slip på stressen. Det vil være meget individuelt hvad der er behov for, og vi tilpasser behandlingen efter dig.

Er du stresset fordi, du har vænnet sig til, at have for mange bolde i luften ad gangen, dvs. at du multitasker konstant. Hvis dette er dit stress problem, kan vi sætte nogle rammer op, for hvor mange gange i døgnet du bør tjekke din mail, være på sociale medier, se fjernsyn etc. og arbejde på at få kørt en god rutine ind, hvor du adskiller tingene og gør en ting af gangen. Du får struktureret din hverdag og kan skærer det unødvendige væk. Der kan være fokus på, at få en god og langsom morgen, med positive tanker og vejrtrækninger + en god aften hvor du stille og roligt gør dig klar til, at gå i seng, lytter til afslappende musik, mediterer etc. Der vil blive mange hjemmeopgaver.

Er du opvokset i en dysfunktionel familie efter modellen ”betinget kærlighed” og har du dannet konklusioner om ikke at være gode nok, ikke dygtige nok, hurtige nok, at man ikke må begå fejl, for så vanker der en straf, at man skal sætte alle andres behov før en selv for ellers er man egoistisk, at verden er et utrykt sted, hvor man ikke kan stole på andre mennesker, og der ingen hjælp er at hente, så man lige så godt lade være med at bede om hjælp. Kan den stress, du oplever i dit liv i dag, godt være relateret til disse oplevelser, med en tilhørende negativ livsopfattelse fra din barndom.

Den gang kunne straffen være at blive slået, låst inde, skældt ud, trusler om, at blive smidt ud hjemme fra, ikke at få aftensmad, miste et vigtigt stykke legetøj eller sit kæledyr etc. Hvor straffen i dag mere ville være baseret på, at kunne blive fyret, miste sit hus/lejlighed, mister sine venner, ægtefælde, kæreste, andres respekt etc.

Fylder disse scenarier meget for dig, vil jeg anbefale at vi arbejder med oplevelser fra barndommen igennem regressionsterapi, og får ændret på de negative konklusioner der er blevet dannet og kan arbejde os hen imod, at give dig en god barndom, med tryghed og ubetinget kærlighed.

Nørregade 41, 1165 København K +45 23 28 73 23 kontakt@ibenbruunnielsen.dk man-fre: 11-18, lør-søn: efter aftale
Kontakt mig